... در صحرای محشر بیرقی افراشته می شود و همه مردم از اولین و آخرین زیر لواء آن قرار می گیرند، بااینکه وادی بسیار وسیع است، اما جای سوزن انداختن نیست و مردم مانند تیر در ترکش به سختی در کنار هم قرار گرفته اند (1)، همه سر در گریبان حسرت فروبرده اند و عرق شرم از سر و رویشان میچکد و البته زمین نیز همچنان بیقرار حادثهای در شرف وقوع است(2)، گنهکاران و فریب خوردگان قرار ندارند و اهمال کاران و غفلت زدگان چون گنگ خواب دیده حیرت زده اند...
جملگی در انتظار موعد رسیدگی به نامه اعمال تک تک بندگان هستند که ناگهان منادی ندا سر می دهد که «أینالرجبیون»، اهل ماه رجب کجایید؟
جمعی بر میخیزند که چهرهشان چون قرص تمام ماه درخشان است، صفوف پریشان و متحیر اهل محشر را می شکافند و در پیشگاه حقیقت هستی و مالک این روز می ایستند. منادی، ندا سر میدهد که بهشت بر شما گوارا باد و ایشان با آرامشی رشک برانگیز به سمت مامن الهی حرکت می نمایند که زمزمه ای برمی خیزد که: "اینها چه کسانی بودند که چنین با احترام و آسان از صراط گذشتند؟"
یکی از همان سیرتان پاسخ می گوید که: ما رجبیون هستیم، زنان و مردانی که وقتی ماه رجب با تمام رحمتش بر ما سایه افکند با روی گشاده به استقبالش رفتیم، روزهایی از آن را روزه گرفتیم و شبهایش را به عبادت صاحبش گذراندیم(3). از همین روست که در این روز که نه ثروت های اندوختهتان در دنیا و نه فرزنددان برومندتان به کارتان نمی آیند (4) نجاتمان بخشید و مقام شفاعتمان داد(5)، ما در ماه او که همان ماه رجب است از بذل مال دریغ نورزیم، تا برای آخرت خویش توشهای فرستاده باشیم و خداوند بخشاینده به پاس این عملها مقامی مرحمت فرمود، که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده است(6) ...
... دروازههای مهر و مهربانی باز شده است و سفیر مهربانی حضرت حق بشارت می دهد که :"ای مردم، خدا همراه با برکت و رحمت و مغفرت رو به سوی شما آورده و درهای رحمت در این ماه گشوده است"، پس کسانی که پس از گشایش، در آن را می بندند چه عذری دارند؟
ای دوست بدان که :«رجب» نام نهری است در بهشت که از شیر سفید تر است و از عسل شیرین تر. پس هر کس روزی از ماه رجب را روزه بگیرد، از آن نهر سیراب خواهد شد . به فرموده نبی: « ماه رجب ، ماه خداست در غایت حرمت و فضیلت. اگر کسی روزی از این ماه را روزه بگیرد خدای را خشنود و شعله غضب الهی را خاموش نموده است و دری از درهای جهنم به روی او بسته می شود . ماه رجب ماه استغفار امت من است . رجب را اصّب نیز نامیده اند زیرا که در این ماه ، رحمت خدا بر امت من ریزش می یابد .»
پس بسیار بگوئیم: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».
1- بحارالانوار، ج 7، ص 111
2- نهجالبلاغه، خطبه 102
3- ثمرات الحیاط، ص 451، پیامبر اکرو (ص)
4- قرآن کریم، شعرا؛ آیه 88
5- ثمرات الحیاط، ص 252
6- بحارالانوار، ج 20
اولین شب ماه رجب جزو 4 شبی هست که احیا در اون تأکید شده .
از رسول اکرم(ص) روایت شده که فرمودند:
" از نخستین شب جمعه ی ماه رجب غفلت نکنید
چه آن شب را ملائکه "شب رغائب" نامند
و آنچنان است که چون ثلث شب بگذرد
در آسمانها و زمین ملکی باقی نمی ماند مگر اینکه
درکعبه و حول آن جمع می شوند
و خداوند به آنها خطاب فرموده ، گوید:
ای ملائکه ی من ! هرچه میخواهید از من بخواهید ...
آنها گویند : پروردگارا ! حاجت ما این است
که روزه دارن ماه رجب را بیامرزی .
خدای تبارک و تعالی فرماید : چنین کردم
و مناسبتر آن است که هرکس این خبر را بشنود
در این شب بر ملائکه درود بسیار بفرستد
تا تکلیف این تحیت را به قدر و مقدور ادا کرده باشد."
«باری خمینی عزیز ما را کیست که نشناسد و کیست که به شایستگی بشناسد، الفاظ مرا تحمل آن نیست که آن حقیقت فاخر و آن گوهر نفیس را در خود بگنجاند.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی 23/4/68)
اولین کار بزرگ او، احیاى اسلام بود. دویست سال است که دستگاههاى استعمارى سعى کردند تا اسلام به دست فراموشى سپرده شود. یکى از نخستوزیرهاى انگلیس در جمع سیاستمداران استعمارى دنیا اعلام کرده بود که ما باید اسلام را در کشورهاى اسلامى منزوى کنیم! قبل و بعد از آن نیز پولهاى گزافى خرج شد تا اسلام در درجهى اول از صحنهى زندگى، و در درجهى دوم از ذهن و عمل فردى انسانها خارج شود؛ چون مىدانستند این دین، بزرگترین مانع در راه چپاول قدرتهاى بزرگ و استکبارى است. امام ما اسلام را دوباره زنده کرد و به ذهن و عمل انسانها و صحنهى سیاسى جهان برگرداند.
دومین کار بزرگ او، اعادهى روح عزت به مسلمین بود. اینگونه نبود که اسلام صرفاً در بحثها و تحلیلها و دانشگاهها و صحن جامعه و زندگى مردم مطرح شود؛ بلکه بر اثر نهضت امام ما، مسلمانها در همه جاى عالم احساس عزت کردند.
یک نفر مسلمان از کشورى بزرگ که مسلمین در آن در اقلیت قرار دارند، به من مىگفت: قبل از انقلاب اسلامى، مسلمان بودن خود را هرگز اظهار نمىکردیم. طبق فرهنگ آن کشور، همه اسم محلى داشتند، و هرچند خانوادههاى مسلمان روى بچههاى خود اسم اسلامى مىگذاشتند، اما جرأت نمىکردند آن اسم را اظهار کنند و از بیان آن خجالت مىکشیدند! اما بعد از انقلاب شما، مردم ما با افتخار اسم اسلامى خود را مىگویند، و اگر از آنها بپرسند که شما چه کسى هستید، اول آن اسم اسلامى را با افتخار بر زبان مىآورند.
بنابراین، با کار بزرگى که امام(رحمت الله علیه) انجام داد، مسلمانها در همه جاى دنیا احساس عزت مىکنند و به مسلمانى و اسلام خود مىبالند.
سومین کار بزرگ او این بود که به مسلمانها احساس درک امت اسلامى داد. قبل از این، مسلمانها در هر جاى دنیا که بودند، چیزى به نام امت اسلامى برایشان مطرح نبود و یا اصلاً جدى تلقى نمىشد. امروز همهى مسلمانها در اقصاى آسیا تا قلب آفریقا و تمام خاورمیانه و در اروپا و امریکا، احساس مىکنند که جزو یک جامعهى جهانىِ بزرگ به نام امت اسلامى هستند. امام احساس شعور نسبت به امت اسلامى را ایجاد کرد، که بزرگترین حربه براى دفاع از جوامع اسلامى در مقابل استکبار است.
چهارمین کار بزرگ او، ازالهى یکى از مرتجعترین و پلیدترین و وابستهترین رژیمهاى منطقه و جهان بود. ازالهى حکومت پادشاهى در ایران، یکى از بزرگترین کارهایى بود که کسى مىتوانست آن را تصور کند. ایران مهمترین دژ استعمار در منطقهى خلیجفارس و خاورمیانه بود. این دژ، به دست امام ما در هم فرو ریخته شد.
کار پنجم او، ایجاد حکومتى بر مبناى اسلام بود؛ چیزى که به ذهن مسلمانها و غیرمسلمانها خطور نمىکرد، و خواب خوشى بود که مسلمانهاى سادهلوح هم هرگز آن را با خود تصور نمىکردند و نمىدیدند. امام(رحمت الله علیه) در حد یک معجزه، به این خیال افسانهآمیز لباس واقعیت پوشاند.
کار ششم او، ایجاد نهضت اسلامى در عالم بود. قبل از انقلاب اسلامى، در بسیارى از کشورها و از جمله کشورهاى اسلامى، گروهها و جوانها و ناراضیها و آزادىطلبها، با ایدئولوژیهاى چپ وارد میدان مىشدند؛ اما بعد از انقلاب اسلامى، پایه و مبناى حرکتها و نهضتهاى آزادیبخش، اسلام شد. امروز در هر نقطهیى از دنیاى وسیع اسلام که جمعیت یا گروهى به انگیزهى آزادیخواهى و ضدیت با استکبار حرکت مىکنند، مبنا و قاعدهى کار و امید و رکنشان، تفکر اسلامى است.
هفتمین کار بزرگ او، نگرشى جدید در فقه شیعه بود. فقاهت ما پایههاى بسیار مستحکمى داشته و دارد. فقاهت شیعه، یکى از محکمترین فقاهتها و متکى به قواعد و اصول و مبانى بسیار مستحکمى است. امام عزیزمان این فقه مستحکم را در گسترهیى وسیع و با نگرشى جهانى و حکومتى مورد توجه قرار داد و ابعادى از فقه را براى ما روشن کرد که قبل از آن روشن نبود.
کار هشتم او، ابطال باورهاى غلط در باب اخلاق فردى حکام بود. در دنیا پذیرفته شده است که کسانى که در رأس اجتماعات قرار مىگیرند، اخلاق فردىِ خاصى داشته باشند! تکبر ورزیدن، برخوردار بودن از زندگى راحت و مسرفانه، تجملگرایى، خودرأیى و خودخواهى و امثال اینها، چیزهایى است که مردم دنیا قبول کردند که کسانى که در رأس حکومتها قرار مىگیرند، این اخلاق را داشته باشند. حتّى در کشورهاى انقلابى، انقلابیونى که تا دیروز زیر چادرها زندگى مىکردند و در دخمهها مخفى مىشدند، به مجرد اینکه به حکومت مىرسند، وضع زندگیشان عوض مىشود و اخلاق حکومتیشان تغییر مىکند و همان وضعیتى را به خود مىگیرند که بقیهى سلاطین و رؤساى عالم داشتند! ما از نزدیک چنین چیزى را دیدهایم؛ براى مردم هم مایهى تعجب نیست.
امام ما این باور غلط را عوض کرد و نشان داد که رهبر محبوب و معشوق یک ملت و دیگر مسلمانان عالم، مىتواند زندگى زاهدانهیى داشته باشد و به جاى کاخهاى مجلل، در یک حسینیه از دیدارکنندگان پذیرایى کند و با لباس و زبان و اخلاق انبیا با مردم برخورد کند.
اگر دلهاى حکام و زمامداران به نور معرفت و حقیقت روشن شده باشد، تجمل و تشریفات و اسراف و برخورداریهاى زیاد و خودرأیى و تکبر و استکبار، جزو لوازم حتمى زمامدارى آنها محسوب نمىشود. از معجزات بزرگ آن بزرگوار این بود که هم در زندگى خود و هم در آن دستگاهى که به وجود آورده بود، نور معرفت و حقیقت تجلى یافته بود.
کار نهم او، احیاى روحیهى غرور و خودباورى در ملت ایران بود. برادران عزیز! حکومتهاى استبدادى و فردى، سالهاى متمادى ملت ما را به صورت ملتى ضعیف و مستضعف و توسرىخور در آورده بودند؛ ملتى که از استعداد جوشان و خصلتهاى جمعىِ فوقالعاده ممتاز برخوردار است و در طول تاریخ بعد از اسلام، اینهمه افتخارات علمى و سیاسى دارد.
قدرتهاى خارجى - مدتى انگلیسیها و مدتى هم روسها و دیگر دولتهاى اروپایى، و پس از آن امریکاییها - ملت ما را تحقیر کرده بودند. ملت ما هم باور کرده بود که قابلیت و لیاقت کارهاى بزرگ را ندارد، سازندگى از او بر نمىآید، ابتکار از او ساخته نیست و دیگران باید بر او آقایى کنند و به او زور بگویند! بنابراین، روح غرور و افتخار ملى را در ملت ما کشته بودند؛ ولى امام عزیز ما، روح غرور و افتخار ملى را در ملت ایران بیدار و زنده کردند.
در همان حال که ملت ما از احساسات و نخوتهاى بیجاى ناسیونالیستى - که استکبار عامل آن، و رژیم منحوس پهلوى مروجش بود - مبرا هستند، اما احساس عزت و قدرت مىکنند. امروز ملت ما از دست به دست هم دادن و توطئهى مشترک شرق و غرب و ارتجاع نمىترسند و احساس ضعف هم نمىکنند. جوانهاى ما احساس مىکنند که خودشان مىتوانند کشورشان را بسازند. مردم ما احساس مىکنند که قدرت و توان آن را دارند که در مقابل تحمیلها و زورگوییهاى شرق و غرب بایستند. این روح عزت و خودباورى و غرور ملى و افتخارات حقیقى و اصیل را امام(ره) در ملت ما زنده کرد.
و بالاخره دهمین کار بزرگ او، اثبات این نکته بود که «نه شرقى و نه غربى»، یک اصل عملى و ممکن است. دیگران خیال مىکردند که یا باید به شرق متکى بود و یا به غرب، یا باید نان این قدرت را خورد و ستایشش کرد و یا آن قدرت را ! فکر نمىکردند که یک ملت بتواند هم به شرق و هم به غرب «نه» بگوید و بایستد و بماند و خود را روزبهروز ریشهدارتر کند؛ اما امام(ره) این نکته را ثابت کرد.
فرازی از خطبههای نماز جمعه 23/4/1368
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به گردش ایام و قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ماه تابستان یاد آور شد: ماه رمضان تا 10 سال آینده در تعطیلات تابستانی دانشگاه ها قرار گرفته و ما نیز برای آنکه بار دیگر فرصت حضور دانشجویان را در ماه مبارک رمضان فراهم کنیم اردوی ضیافت اندیشه را طراحی کردیم.
محمدیان ادامه داد: تلاش ما بر این است تا دانشجویان بار دیکر در محیطی مقدس و معنوی گردهم آیند و در فضایی پرطروات و سرشار از شادابی به خودسازی و تهذیب نفس بپردازند.
وی با بیان اینکه فضای ایجاد شده برای دانشجویان در این طرح برگرفته از معنویت ماه رمضان است تصریح کرد: این طرح در 30 پایگاه در شهرستان ها و 5 پایگاه در تهران برگزار می شود و در کنار فضای معنوی ایجاد شده، برنامه های متنوع فرهنگی و آموزشی نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.
محمدیان گفت: تلاش ما بر این است تا فضایی صمیمانه و در عین حال عالمانه برای دانشجویان فراهم شود تا دانشجویانی که در کنار یکدیگر در این اردوی 21 روزه قرار می گیرند با یکدیگر به تبادل افکار و بحث بپردازند و از نقطه نظرات اساتید حاضر نیز در زمینه بحث های مختلف استفاده کنند.
وی با اشاره به دیگر برنامه هایی که در طرح انجام می شود خاطر نشان کرد: برگزاری نقد فیلم و روشنگری درباره اهداف این فیلم ها، برگزاری برنامه های ورزشی ، آشنایی دانشجویان با مردم محروم و چشیدن طعم کمک کردن به این قشر از جامعه از جمله برنامه هایی است که ما در این دوره 21 روزه خواهیم داشت.
رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه ها گفت:دو هزار استاد برای حضور در این طرح در نظر گرفته شده اند که پیش از حضور در پایگاه های برگزاری آن، در کارگاه های آموزشی شرکت می کنند تا آموزش همه پایگاه ها یکسان باشد.
وی ادامه داد: همچنین دانشجویان در این طرح هر شب هنگام افطار پذیرای میهمانانی هستند که اغلب آنان را فرهیختگان، نوآوران و مسئولان اجرایی و افراد نام آشنای هر استان تشکیل می دهند.
محمدیان گفت: از دیگر مزیت های این طرح این است که دانشجویان طعم خوش بیداری در شب های ماه مبارک رمضان و راز و نیاز را حس می کنند. همچنین از قاریان طراز اول کشور نیز برای برگزاری شب های قرآنی دعوت خواهد شد.
وی یادآور شد: دانشجویان هر استان به مرکز نزدیک محل سکونت خود می روند تا از این طریق از خانواده های خود نیز دور نباشند. همچنین حضور دانشجویان در برنامه های معرفتی این طرح سبب می شود تا بخشی از دروس معارف درسی خود را پوشش دهند و با ارائه نمره خود به دانشگاه، 4 واحد از درس معارف را پشت سر بگذارنند.
رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها از انتخاب ممتازان طرح ضیافت اندیشه برای سفر حج عمره خبر داد و گفت: در صورتی که سفر به عتبات عالیات داشته باشیم جمعی از این فعالان که نحوه انتخاب آنان در برگه های ثبت نام دانشجویی ذکرخواهد شد به این سفر مشرف می شوند.
محمدیان تاکید کرد: پس از پایان این دوره ، دانشجویان علاقمند سه روز اعتکاف رمضانیه خواهند داشت و از فضای معنوی اعتکاف بهره مند خواهند شد.
وی ادامه داد: ظرفیت هر پایگاه 3 هزار نفر است و در مجموع حدود 100 هزار دانشجو در این طرح پذیرش می شوند. اولویت ما با کسانی است که زودتر از دیگران ثبت نام کرده باشند.
رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها خاطر نشان کرد: پس از پایان این دوره به شرکت کنندگان گواهینامه ای ارائه خواهد شد همچنین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و وزارت کشور ما را در اجرای این طرح یاری می کنند. ضمن آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تامین محصولات فرهنگی و چاپ کتب مورد نیاز، به ما یاری خواهند رساند.
محمدیان گفت: در صورتی که امکان استفاده از سیستم ویدیو کنفرانس فراهم باشد از این سیستم برای حضور مجازی اساتید در مباحث بطور همزمان استفاده خواهیم کرد. منبع:ziafat.nahad.ir