سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه دوم انرژی هسته‏ای

درباره سوره مبارکه قدر، دو نوع تفسیر در روایات معصومین(ع) آمده است:
 یکى تفسیر معروف و مصطلح است که عموم مفسر ان در تفاسیرشان آورده‏اند و با ظاهر الفاظ آن سازگارتر و براى عموم مردم هم قابل فهم‏تر است. برطبق این تفسیر، سوره یاد شده راجع به نزول قرآن در شب قدر است و این که شب قدر چیست و نیز شب قدر از هزارماه برتر است (یعنى عبادت در این شب از هزار ماه بیشتر و برتر است) و مطالب دیگر مربوط به این سوره که در تفاسیر مفسران گران‏قدر اسلامى بیان شده است.
اما تفسیر دیگر که در واقع تأویل بوده و بسیار دقیق‏تر و عمیق‏تر است و به تفسیر بطنى از بطون قرآن کریم برمى‏گردد نیز از سوى ائمه معصومین(ع) مطرح شده است. این تفسیر و تأویل، همان است که این جا محل بحث ما است و پرسش شما نیز به این نوع تفسیر و تأویل برمى‏گردد.
متن این حدیث که از امام جعفر صادق(ع) مى‏باشد، چنین است: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ، اَللَیْلَةُ فاطمة والقدر اَللَّهُ فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر، و انّما سُمّیت فاطمة لانّ الخلق فطموا عن معرفتها... و قوله: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ یعنى خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین‏ تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَةُ وَ اَلرُّوحُ فِیها» و الملائکة المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(ص) والروح القدس هى فاطمة «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ؛ یعنى حتى یخرج القائم‏»، (تفسیر فرات کوفى، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفى از علماى عصر غیبت صغرا، تحقیق محمد کاظم، ص 581 - 582، نشر وزارت ارشاد اسلامى). بر مبناى تفسیر و تأویل آن حضرت، تفسیر سوره قدر به اجمال چنین است:

«اللیلة فاطمة» است والقدر «اللَّه» پس هر کس که فاطمه را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش ناتوان هستند. اما معناى «لیلة القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز ام‏المؤمنین حضرت زهرا(س) مى‏باشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد(ص) و اهل بیت اویند و مراد از روح یا روح‏القدس همانا فاطمه است. مراد از این که: در آن شب تا طلوع فجر همه امور به سلامت بوده، و نیز داراى رحمت است، طلوع فجر همان ظهور حضرت مهدى آل محمد(ص) است
ارسال شده در توسط هانی کشاورز