سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه دوم انرژی هسته‏ای

اخیرا برخی از علمای تهران نسبت به وقوع زلزله در تهران هشدار دادند و مردم را به استغفار و توبه از گناهان برای جلوگیری از وقوع بلا ارشاد کردند .
آیت الله صدیقی نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران افزایش مفاسد اخلاقی و گسترش زنا در جامعه را علت وقوع زلزله دانستند و امر به معروف و نهی از منکر و استغفار از گناهان و دعا به درگاه خداوند را در پیشگیری از وقوع زلزله موثر دانستند.
در همین راستا چند روایت از ائمه در مورد علت وقوع زلزله و نحوه پیشگیری از وقوع آن در ذیل آورده شده است :
رسول خدا (ص) : « هرگاه دعا اندک شود ، بلا نازل گردد.»
( مستدرک الوسائل : ج 5 ص 179 ح 5616 )
رسول خدا (ص) :« در امت من زلزله ای رخ می دهد که در آن ده هزار ، بیست هزار ، سی هزار نفر نابود می شوند. (خداوند) آن را برای پرهیز کاران پند ، برای مومنان رحمت ، و برای کافران عذاب قرار می دهد».
( کنز العمال : ج 41 ص 567 ح 39615 )
امام صادق (ع) :« ای مفضل ! بیندیش ... اگر کسی گفت : چرا این زمین می لرزد؟ ( در پاسخ ) به او گفته شود : زلزله و مانند آن ، پند و هشدارهایی است که مردم را تهدید می کند تا رعایت کنند و از گناهان دست بردارند».
( میزان الحکمة : ج 1 ص 59 )
رسول خدا (ص) : از [ وقوع ] غرق [ یا دفن ] شدن و مسخ و زلزله چاره ای نیست ! عرض کردند : ای رسول خدا ! آیا در این امت ؟ فرمود : آری ، هنگامی که زنان خوانندگی کنند ، و زنا را حلال شمارند ، و ربا خورند ، و شکار در حرم را حلال گردانند ، و لباس ابریشم پوشند ، و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند ( یعنی : هم جنس بازی کنند ).
( مستدرک الوسائل : ج 6 ص 188 ح 6737 )
رسول خدا (ص) : هر گاه امت من ربا خورند ، زلزله و ... رُخ دهد.
( کنز العمال : ج 14 ص 280 ح 38731 )
رسول خدا (ص) : هرگاه پنج چیز در میان شما فاش شود ، پنج چیز به شما راه یابد : هر گاه زنا در میان شما فاش شود ، زلزله رخ دهد.
( وسائل الشیعة (آل البیت) : ج 9 ص 26 ح 11431 )
امام باقر (ع) : در نامه‌ی رسول خدا [چنین] یافتم : هرگاه پس از من زنا فاش شود ، مرگ ناگهانی بسیار گردد
( من لایحضره الفقیه : ج 1 ص 524 ح 1488 )
رسول خدا (ص) : هر گاه بنده پنهانی گناه کند ، جز گنه کار را آسیب نرساند. و هرگاه آشکارا آن را انجام دهد و مورد نکوهش قرار نگیرد ، همه را آسیب رساند.
( وسائل الشیعة (آل البیت) : ج 9 ص 31 ح 11448 )
امام علی (ع) : ای مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص کیفر نکند [البته] اگر خواص بدون این که عوام بدانند در پنهانی کار منکر انجام دهند. [اما] اگر خواص آشکارا مرتکب منکر شوند و عوام آن را تغییر ندهند ، هر دو گروه از ناحیه‌ی خداوند عزوجل سزاوار کیفر می‌گردند.
( میزان الحکمة : ج 1 ص 763 )
رسول خدا (ص) : هرگاه مردم منکر را ببینند ولی آن را تغییر ندهند ، نزدیک است که خداوند کیفرش را فراگیرشان کند.
( کنز العمال: ج 3 ص 70 ح 5535 )
چه باید کرد ؟
امام صادق (ع) : هر بنده ای پیش از آن که خداوند عزوجل بخواهد [به خدا] رو آورد ، خداوند [به او] رو کند پیش از آن که او بخواهد و هر که به خدا پناه آورد ، خدا او را حفظ کند ، و خدا به هر که پیش از او رو کند و نگهش دارد برایش باکی نیست وقتی که آسمان بر زمین بیفتد یا چیزی بر زمینیان فرود آید و بلایی آنان را فراگیرد ، او در حزب خدا از هر بلایی مصون بماند. مگر نه این است که خداوند عزوجل می فرماید: {همانا پرهیزکاران در جایگاه امنی هستند}
( ثواب الأعمال : ص 129 )
رسول خدا (ص) : از قرائت [سوره] زلزال ملول نشوید ؛ زیرا کسی که در مستحباتش آن را قرائت نماید ، خداوند عزوجل هرگز زلزله ای بدو نرساند و با آن و [نیز] با صاعقه و آفتی از آفات دنیا نمیرد تا این که [ به طور عادی ] بمیرد.
( بحار الانوار : ج56 ص 356 )
امام علی (ع) : طوفان های بلا را با دعا دفع کنید؛ [زیرا] کسی که به بلای سخت گرفتار شده از [فرد] تندرستی که از بلا در امان نمی باشد به دعا نیازمند تر نیست.
( الدعوات : ص 21 ح 21 )
امام صادق (ع) : هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
( الدعوات : ص 21 ح 22 )
رسول خدا (ص ): هر آینه بلا به بنده نزدیک می گرد د، آن گاه بنده از خدا عافیت می خواهد و خدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند. و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.
(کنز العمال : ج 2 ص 76 ح 3208 )
رسول خدا (ص) : بلا همانند قندیل ها بین آسمان و زمین آویزان است، هرگاه بنده عافیت را از پروردگارش بخواهد، خدای متعال بلا را از او برگرداند، [حتی] در حالی که برای او قطعی شده باشد.
( کنز العمال : ج 7 ص 825 ح 21560 )
امام زین العابدین (ع) : دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.
( الکافی : ج 2 ص 472 ح 2 )
امام کاظم (ع) : بر شما باد دعا کردن ؛ چرا که دعا برای خدا و درخواست از خدا بلا را برگرداند [حتی] در حالی که تقدیر و قضا شده باشد و جز امضای آن باقی نمانده بشد. پس هرگاه از خداوند عزوجل دعا و درخواست شد، بی درنگ بلا را برگرداند.
( الکافی : ج 2 ص 472 ح 3 )
امام صادق (ع) : [ بنده] هر که از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره آن به دعا پیشی بگیرد، خداوند عزوجل هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
( ثواب الأعمال : ص 153 )
علی بن مهزیار گوید : به امام باقر (ع) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم : آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت : از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیار گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.
( میزان الحکمة : ج 2 ص 871 )
منبع:rasekhoon.net
ارسال شده در توسط هانی کشاورز