سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه دوم انرژی هسته‏ای

اعلام تأسیسات جدید هسته‌ای ایران در منطقه فردو در حالی جمعه هفته گذشته طی بیانیه‌ای از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد که از صبح این روز، رسانه‌های غربی خط سنگین تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده بودند.

براساس این سناریو، ابتدا خبرگزاری آسوشیتدپرس که خبرنگار مستقر در وین آن بهودی است و عمدتاً نسبت به ایران اخبار مغرضانه‌ای منتشر می‌کند از نامه ایران به آژانس درباره تأسیسات جدید هسته‌ای ایران به نقل از 2 دیپلمات اروپایی خبر داد.

ساعتی پس از انتشار این خبر، باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا که به همراه همتایان فرانسوی و انگلیسی خود مقابل خبرنگاران قرار گرفته بود، نگرانی خود را اظهار کرد و از ایران خواست درهای خود را برای بازدیدهای بیشتر باز کند.

تأکید غرب برای القای پنهانکاری از سوی ایران اما نتوانست موجی جدی ایجاد کند و منطق ایران مبنی بر موظف بودن به اظهار تأسیسات بر طبق پادمان ظرف 180 روز تا تزریق مواد رادیواکتیویته به دستگاه‌ها نه تنها بر ادعاهای مقامات و رسانه‌های غربی غلبه داشت، بلکه رئیس‌جمهور نیز که مثل همیشه تحمیل‌های غرب را با لحن مطایبه‌آمیز پاسخ می‌دهد، به واکنش واداشت و وی با اشاره به اینکه در این زمینه پیش‌بینی می‌کردیم تشویق شویم، ادامه داد: بالاخره ما باید تأسیسات خود را اعلام کنیم یا خیر؟

به هر حال، پس از گذشت حدود یک هفته، متن نامه آژانس به ایران که حاوی تقدیر از اظهار تأسیسات است، چندان مورد توجه رسانه‌های حاشیه‌ساز غرب واقع نشده و این رسانه‌ها ترجیح دادند که با سکوت از کنار این ماجرا عبور کند.

در نسخه‌ای از نامه‌ هرمن ناکارتس مسئول بخش پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که خطاب به امیری مقام مسئول مربوطه در سازمان انرژی اتمی نوشته شده است، برخلاف ادعاها و مواضع چند روز گذشته سران کشورهای امریکا، انگلیس و فرانسه که ایران را به نقض همکاری‌ها با آژانس و مقررات و قوانین ان‌.پی‌.تی متهم کرده‌اند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به فراهم آوردن اطلاعات مرتبط با ساخت تأسیسات جدید غنی‌سازی از ایران تشکر کرده است و هیچ نشانه‌ای از این‌که ایران نقض قوانین کرده است، دیده نمی‌شود.

هم‌چنین در بخشی از این نامه آمده است: از همکاری ایران برای این‌که اطلاعات مرتبط با ساخت تأسیسات جدید غنی‌سازی بیشتر و زودتر در اختیار آژانس قرار گیرد، استقبال می‌کنیم.

تصویر: نامه تقدیر آژانس از ایران برای فردو

ارسال شده در توسط هانی کشاورز